Ze zákulisí – Zpátky na Zemi

Červený trpaslík se vrátil (nejen) na britské obrazovky po 10 letech – a to stylově na stanici Dave. Do režisérského křesla usednul sám Doug Naylor. Natáčelo se pár dní v Manchesteru, na Coronation street, v Sheppertonských studiích pak nejdéle. Kvůli omezenému rozpočtu přišel seriál o živé publikum, ale naproti tomu se mohlo investovat do nových kulis a natáčet před zeleným plátnem, které umožnilo mnohem lepší efekty (těch bylo přes 250).

Natáčelo se na tři části – posledního ledna, 16.-27. února a 6.-8. března 2009.

Pro 21. výročí seriálu stvořil Doug Naylor příběh, který byl zčásti přepracováním, znovuobjevením, ale i oslavou původního díla. Hned zpočátku bylo rozhodnuto, že se nebude vracet k otevřenému konci 8. série. Doug zároveň cítil, že 9 let pauzy dává postavám i celému ději něco, z čeho můžou později těžit – jakousi novou zápletku na pozadí celého děje. Z Rimmera je opět hologram, posádka zmizela stejně záhadně, jako Lister přišel o Kochanskou. V podstatě se dostáváme opět do podobné situace, jaká nastala v prvním díle.

V ději je také využito odkazu na jeden z předchozích dílů – Zpátky do reality, kde byla posádka napadena olihní beznaděje, a díky halucinacím se všichni čtyři ocitli ve svém nejhorším snu vůbec. Listerova existence tak dostala opět nějaký smysl, když se vyhrabával z osamění a vracel se zpět do svých kolejí.

Během hledání nápadů přišla k Dougovi myšlenka na paralelu k Blade Runneru a chytil tak za pačesy šanci trochu zparodovat tento film. Zároveň tu ale byla trocha tragického obsahu díky hrozbě smrti hlavních postav, i když spíše pro parodii, než pro emoční náboj.

Ačkoliv mělo Back to Earth mít pouze dva díly, další nápady a přepisování způsobilo, že se musel přidat ještě jeden díl, aby se vše vešlo. A původní myšlenka, že informace o útěku Kochanské by měla být pouze bonusem na DVD, byla nakonec také zavržena pro větší emotivní nádech série. Kochanská se původně neměla objevit vůbec, její účast v sérii byla přidána až po rozšíření o další díl a vyřešení problémů v rozpočtu se stálým herci.

První náměty scénáře postrádaly i další klíčové prvky: Oliheň neměla mít schopnost halucinačních dimenzionálních skoků. Tato byla přidána až později k napravení obrovské hrozby hned na kraji příběhu a také pro lepší vysvětlení cestování mezi dimenzemi. Katěrina to ale i tak zvládla skvěle. I když měla být ponechána svému osudu na Trpaslíkovi, bylo pak rozhodnuto, že jakožto Rimmerův nepřítel musí být náležitě pokořena. Nápad strčit ji pod projíždějící auto dostal jeden z producentů, ale jednou z verzí bylo i to, že ji Rimmer udá ochrance v obchodě, která jí zatkne za ničení obchodu.

Casting

Ukrutně nízký rozpočet omezoval i počet herců. Doug původně doufal, že se v nové řadě nějakým způsobem objeví Norman (Holly), Mac McDonald (Hollister) i Chloë Anett (Kochanská), ale první verze scénářů postrádaly všechny tři zmíněné. Norman si i přesto vyblokoval místo v diáři a netrpělivě čekal, zda se v seriálu opět ukáže. K tomu ale bohužel nedošlo, neboť scénář s ním ve finále nepočítal. I přesto, že se neukázal ani Hollister, Kochanská se svým způsobem na chvilku vrátila, i když to vlastně byla Chloë…

Katěrina v podání Sophie Winkleman byla odhalena na fotkách s H na čele, což rozvířilo dlouho stojaté vody Trpaslíka. A shodou náhod se zrovna ve stejnou dobu objevilo oznámení, že se bude vdávat za jistého člena královské rodiny.

Produkce

Od natáčení před živým publikem bylo upuštěno nejen kvůli nízkému rozpočtu – hodně scén by muselo být předtočeno, příběh to svým způsobem také nedovoloval a chyběla  možnost přestavět rychle scénu před publikem. Pozitivem bylo, že chybějící publikum vlastně nemohlo nic prozradit.

Všechno začalo na Coronation street s Kosmikem, který byl zdrojem spousty problémů, včetně zabouchnutých klíčků uvnitř, které zdržovaly už tak dost nabitý program. Štáb doslova honil denní světlo dokud to jen trochu šlo, pak pokračovali v interiérech.

Mezi natáčením v Manchesteru a návratem do studia uběhly dva týdny a ze dvou dílů byli najednou tři. A to taky způsobilo nutnost, aby Craig předaboval jednu svou replikum z hospody, protože z druhého dílu se stal třetí…

Nenatočená zůstala bohužel scéna, kde Lister prochází obchoďákem a po mnoha letech znovu objevuje život na Zemi. Jediné, co zůstalo, bylo dítě plivající kávová zrnka.

Výlet, který musela posádka podniknout, způsobil menší potíže – Kosmik ve svém provedení totiž nemohl na silnici, a tak ho museli vézt na nízkém podvále. Pozornému divákovi neunikne, že v těchto scénách je v autě jenom Kocour a Lister.

Vystřižena byla scéna, kde Rimmer s Listerem čekají na návrat Krytona s Kocourem – nezapadala do třídílového konceptu.

Kostýmy

Zpátky se vrátila Listerova bunda, stejně jako Kocourův pásek s přeskou “CAT”. Rimmerova uniforma se také vrátila do dřívějších období. Ale nejlepším ze všech byl Kocourův růžový oblek z lycry, která mění svoje vlastnosti podle teploty, takže můžete mrznout a péct se zároveň. Nechyběla ani Krytonova křidélka a Listerův prehistorický potápěčský oblek. Kostým Swallowa – tvůrce nosů vzniknul z několik replikantů. Tvůrce a Kochanská se oba dočkali Bladerunnerovského vzhledu.

Kulisy

Velká část kulis vlastně kulisami ani nebyla – třeba jen ve Světě nosů šlo o obyčejné igelitové pytle, paluba G bylo vlastně jen zelené plátno, z šikovně osvětleného zázemí se staly schody do sklepa a garáže, Chinatown bylo jen místo mezi studii. Opravdu stvořená byla ubikace, která byla nezvykle uzavřená (normálně mívají tyhle “pokoje” jen tři stěny) a autobusová zastávka.

Manuály Vesmírného sboru apod. se vytvořily nově, přidala se spoustě dalších detailů – pivní kapačka, nová Listerova kytara, helma Seana Conneryho z filmu Outland, do poliček přišly knihy z Dougovy kanceláře, přibylo i pár plakátů. Dveře do výtahu byly použity do všech scén, kde byly třeba.

Pokud vás zajímá víc, pusťte si dokument “Making of Back to Earth”.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *