Ze zákulisí – X. řada

Přestože minisérie Zpátky na Zemi nebyla nikdy diváky ani kritiky považována za vrcholné dílo televizní zábavy, její sledovanost byla (a je – 2018) největší, jakou kdy televizní kanál Dave měl. Zkrátka Červený trpaslík měl v sobě stále ještě velký divácký potenciál a páni manažeři z UKTV by byli blázni, kdyby ho nevyužili, a proto se už v roce 2009 začalo mluvit o natočení nové plnohodnotné série. Bohužel to trvalo ještě další 2 roky, než byla oficiálně potvrzena, a dalších 8 měsíců, než se začalo natáčet.

Před Dougem Naylorem stál těžký úkol. Po 13 letech měl sám napsat a také režírovat plnohodnotnou šestidílnou sérii. Nápadů měl dostatek a už v roce 2011 několika fanouškům prozradil, že se nová série bude točit hlavně kolem rodin hlavních hrdinů – Listerovo sebeotcovství a Rimmerovo setkání s příkladným bratrem, kterým měl původně být Frank.

Poprvé po 13 letech se natáčelo před živým publikem. O lístky na natáčení se mezi fanoušky strhla opravdová bitva nehledě na to, že natáčení probíhalo i noc před Vánoci. Servery společnosti, která lístky nabízela, dokonce spadly.

Samotnou produkci provázela řada problémů. První z nich byl nepříjemný fakt, že Craig Charles byl zaneprázdněn natáčením seriálu Coronation Street, který se jako naše Ulice vysílá každý všední den, a natáčení není možné nijak odložit. Naštěstí, autoři Coronation Street vyšli Červenému trpaslíkovi vstříc a Craigovu postavu, taxikáře Lloyda Mullaneyho, na chvíli ze seriálu vyškrtli.

Původní Dougova myšlenka, že se v posledních dvou epizodách do seriálu vrátí Kochanská, byla (bohužel či bohudík) produkcí zamítnuta, a proto se několik epizod muselo na poslední chvíli přepisovat.

Pro novou sérii byly postaveny také úplně nové kulisy. Nový designér Michael Ralph chtěl, aby vypadaly podobně jako exteriér lodi a ne bíle a zářivě. Přesto byly použity bílé a zářivé kulisy ze Zpátky na Zemi, akorát je přebarvili na červené a špinavé.
Chodby byly sestaveny opravdu jednoduše s použitím všeho možného od nabíječek pro notebooky až po příborníky z Ikey.
Také bylo vytvořeno nové řídící centrum. Schválně bylo postaveno tak, aby kopírovalo uspořádání kokpitu Kosmiku. Kosmik samotný se však tvůrci vytvořit báli. K dispozici měli jen omezený rozpočet a zastávali názor, že interiér Kosmiku, který po celou dobu vypadá skoro stejně, nelze jen tak odbýt. Malou přepravní loď ale potřebovali, a tak se rozhodli vzkřísit Modrého skrčka. Jeho podoba se měnila pokaždé, když se v seriálu objevil (interiér, a dokonce i exteriér), a tak nikomu nemůže vadit, když kokpit bude vypadat trochu jinak. Postavili ho chytře. Jednoduše změnili pár prvků v řídícím centru, aby vypadalo víc modře a vyměnili sedačky. Nový kokpit byl na světě!

Také bylo potřeba natočit záběry na exteriér lodi. Rozhodlo se, že pro ně použijí fyzický model a nikoli CGI. Pro remasterování prvních tří sérií byl vyroben velký model Červeného trpaslíka, který ale ve finále nahradilo CGI (všichni víme, jak to vypadalo). Model skončil ve skladu, kde na něj 13 let jen dosedal prach. A to se na něm nepěkně podepsalo. Proto ho museli technici nejdřív zrekonstruovat. Model však byl příliš velký – jako Červený trpaslík v 8. sérii, a protože měla nová řada představovat návrat ke kořenům, museli ho zmenšit, aby připomínal velikost původního modelu z prvních pěti sérií. Samozřejmě to udělali s citem ke vzácné a drahé rekvizitě – prostě model rozřezali.
Také byla vytvořena zvětšenina stěny s nápisem „Red Dwarf“, kterou používali pro detailnější záběry. Z nějakého důvodu však vypadá, jako by nápis nebyl na zkosené přídi lodi, ale na kolmé stěně kdesi uprostřed.  🙄

Ani trikové záběry se neobešly bez problémů. Nejprve byly natočeny HD kamerou, ale pak se ukázalo, že jsou nepoužitelné. Také modely „hostujících“ lodí nevypadaly dobře, a tak byl povolán designér Bill Pearson, který se už podílel na 8. sérii, jenž použil několik starých i nových modelů, které vlastnil.

 

56. Trojan

Původně se epizoda měla jmenovat Pomalá záchrana, ale název byl změněn, protože zrovna nevystihoval dynamický start nové éry seriálu.

Model Trojanu pocházel z dílny Billa Pearsona, a nebyl vyroben přímo pro potřeby Červeného trpaslíka.

Původně měl být Trojan „zaparkován“ v přistávacích docích Červeného trpaslíka. Když tvůrci zjistili, že neví, jak to udělat, vymysleli, že Trpaslík bude Trojana táhnout. Kvůli tomu byla vystřižena scéna, ve které Rimmer ukazuje Howardovi jen ty části lodi, ze kterých je vidět do vesmíru a nikoli do hangáru.

 

57. Otcové a synové

Schodiště, po kterém přiběhne Lister při svém velkolepém návratu na loď, opravdu stojí v Sheppertonských studiích. Stačilo k němu přidat ceduli s nápisem „Ramscoop“ (=ta divná věc vepředu, která čerpá z vesmíru vodík).

 

58. Citróny

Epizoda zahrnuje jedinou exteriérovou scénu z celé série. Natáčelo se v lednu, a tak se všem (včetně hologramu Rimmera a androida Krytona) kouří od pusy.

Prostory tržistě byly naopak natočeny plně ve studiu. Kulisáci odvedli skvělou práci.

Dálkový ovladač omlazující sprchy je ve skutečnosti laserový zaměřovač. V jiných epizodách bývá použit jako psychosken.

 

59. Zapletení

Původně se v této epizodě měla navrátit Kochanská. Po změně scénáře ale byla epizoda moc krátká, a tak se musely dodatečně dopsat a dotočit nové části. Všechny scény s profesorkou I se dokonce točily až poté, co proběhlo natáčení před publikem. Společně s některými scénami z epizody Milý Dave pak byly promítnuty fanouškům v Londýně, aby se nahrál smích. (Protože Červený trpaslík umělý smích nepoužívá, tak na to, do kosmu, nenadávejte! 👿 )

Náčelníka BUCHů ztvárnil Stephen Wickham, který si už v Červeném trpaslíku zahrál Kchachachach ach hachhachah, Listerovu manželku.

 

60. Milý Dave

I této epizody se dotkla změna scénáře. Některé scény (prakticky celá zápletka s Rimmerem) byly dotáčeny tak pozdě, že už byly rozebrány kulisy. Proto se využilo moderní technologie a byly natočeny před zeleným plátnem. Když se díváte pozorně, je to docela poznat. Společně s nimi se před greenscrenem natočilo i několik menších scén z ostatních epizod.

 

61. Začátek

Původní název epizody byl Den smrti.

Děj čerpá ze scénáře k nikdy nenatočenému filmu Červený trpaslík. Například postava rabiáta Rabouše se měla původně objevit ve filmu a už tehdy ji měl hrát Richard O’Callaghan. Když se film neuskutečnil, dostal alespoň roli Stvořitele ve Zpátky na Zemi. Stejně tak replikantská Smrťácká loď byla původně vyrobena pro potřeby filmu a trčela v dílně Billa Pearsona několik let.

Představitel replikantského generála Gary Cady až do natáčecího dne netušil, že natáčí komedii.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *